01033, Київ, Жилянська, 14
тел. 238-10-80, 238-11-38
факс 287-36-16
Прес-реліз
26 січня 2012 року
тел. 238-10-80, 238-11-38
факс 287-36-16
Прес-реліз
26 січня 2012 року
26 січня 2012 року Конституційний Суд України оприлюднив прийняте 25 січня Рішення у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України.
Суть питанняСуб’єкт права на конституційне подання – правління Пенсійного фонду України – звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням дати офіційне тлумачення наведених положень Конституції України, Бюджетного кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України в аспекті таких питань:
– чи повноважна держава встановлювати зміст та обсяг соціальних виплат залежно від її соціально-економічних можливостей;
– чи має право держава змінювати порядок і розмір існуючих соціальних виплат та соціальної допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України;
– чи є обов’язковими для застосування судами України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України з питань соціального захисту громадян, видані на виконання вимог Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
Практичну необхідність в офіційному тлумаченні наведених положень Конституції України, Бюджетного кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України правління Пенсійного фонду України обґрунтовує неоднозначністю їх застосування судами загальної юрисдикції під час вирішення справ про визначення розмірів соціальних виплат.
Короткий виклад мотивувальної частини рішення Суду
Вирішуючи порушене в конституційному поданні питання, Конституційний Суд України виходить з такого.
· Згідно з Конституцією України держава забезпечує соціальну спрямованість економіки (частина четверта статті 13), що є основою для реалізації соціальних прав громадян, зокрема їх права на соціальний захист та достатній життєвий рівень. Відповідно до Основного Закону України „кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло“ (стаття 48), „пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом“ (частина третя статті 46). Положення цих статей Основного Закону України конкретизують конституційне визначення України як соціальної держави, що передбачає участь суспільства в утриманні тих осіб, які через непрацездатність або з інших незалежних від них причин не мають достатніх засобів для існування.
У Рішенні від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що розміри соціальних виплат залежать від соціально-економічних можливостей держави.
Крім того, у Рішенні від 8 жовтня 2008 року № 20-рп/2008 у справі про страхові виплати Конституційний Суд України вказав, що види і розміри соціальних послуг та виплат потерпілим, які здійснюються і відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, встановлюються державою з урахуванням його фінансових можливостей.
Соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.
· Одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.
Конституційний Суд України виходить з того, що за рахунок бюджетних джерел забезпечується соціальний захист широких верств населення країни, серед яких особи, що отримують пенсії та інші види соціальних виплат та допомоги. Це зобов’язує державу дотримуватися частин першої, третьої статті 95 Основного Закону України, згідно з якими бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами; держава прагне до збалансованості бюджету України.
Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, викладеної в Рішенні від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави.
Зміна механізму нарахування соціальних виплат та допомоги повинна відбуватися відповідно до критеріїв пропорційності та справедливості і є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів власне сутність змісту права на соціальний захист.
· Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який розробляє проект закону про Державний бюджет України на наступний рік і подає його до Верховної Ради України, забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, звітує перед Верховною Радою України про його виконання (частина друга статті 96, частина перша статті 97, частина перша статті 113, пункт 6 статті 116 Основного Закону України). Ефективне здійснення Кабінетом Міністрів України цих повноважень є основою для вжиття ним заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, проведення політики у сфері соціального захисту, фінансової та податкової політики (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).
Така політика базується на передбачених у законодавстві державних соціальних стандартах та державних соціальних гарантіях.
Державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії можуть бути визначені як законами України, так іншими нормативно-правовими актами, зокрема актами Кабінету Міністрів України.
Конституційний Суд України виходить з того, що надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, пов’язується з його функціями, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України. Отже, Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
· Конституційні принципи правової держави та верховенства права, а також визнання найвищої юридичної сили Конституції України, норми якої є нормами прямої дії (статті 1, 8 Основного Закону України), зобов’язують суди під час розгляду справ керуватися основними засадами судочинства, передбаченими частиною третьою статті 129 Конституції України, іншими засадами судочинства в судах окремих судових юрисдикцій, якщо вони визначені законом (частина четверта статті 129 Основного Закону України). Зокрема, діяльність судів адміністративної юрисдикції під час розгляду справ, що виникають із спорів про соціальний захист окремих категорій громадян, здійснюється відповідно до такої засади судочинства, як законність, за якою суд вирішує справи згідно з Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та застосовує інші нормативно-правові акти (пункти 1, 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України).
Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, якими регулюються бюджетні відносини, зокрема питання соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України, є складовою бюджетного законодавства відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України. Отже, суди загальної юрисдикції України під час вирішення справ щодо соціального захисту прав громадян мають застосовувати нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, прийняті на підставі і на виконання Бюджетного кодексу України, інших законів України, в тому числі закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Резолютивна частина
1. В аспекті конституційного подання положення статті 1, частин першої, третьої статті 95 Конституції України у системному зв’язку з положеннями статті 3, частини першої статті 17, частини третьої статті 22, статей 46, 48 Основного Закону України треба розуміти так, що однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов’язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами та прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист має відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомоги – принципам пропорційності і справедливості.
2. В аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов’язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
3. В аспекті конституційного подання положення частини другої статті 95, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України та пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з положеннями статті 6, частини другої статті 19, частини першої статті 117 Конституції України треба розуміти так, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
4. Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Головуючий на засіданні – Винокуров Сергій Маркіянович.
Суддя-доповідач у справі – Сергейчук Олег Анатолійович.
ВОТ ЕСЛИ БЫ ВНЕСЛИ В СПИСОК В ПОСТАНОВЕ 1210 ЕЩЕ И СУДЕЙ-ДЕПУТАТОВ- ЧИНОВНИКОВ И ВИП ПЕНСИОНЕРОВ ТОГДА ПОСМОТРЕЛИ БЫ---КАКОЕ РЕШЕНИЕ ВЫНЕС КС. А ТАК МЫ ДЛЯ НИХ БЫДЛО--РАБЫ. СЛЕДУЕТ АКТИВИЗИРОВАТЬ РАБОТУ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ЧЕРНОБЫЛЬСКОГО МАНИФЕСТА--ВОТ ТОГДА ИЗМЕНИМ СИТУАЦИЮ.
ОтветитьУдалитьМаніфест
першочергових вимог громадських організацій чорнобильців
до Президента України, Уряду та Верховної Ради України
1. Прийняти до кінця року законопроект про скасування до 2015 року усіх видів пільг і доплат (матеріальних допомог, пільг і виплат на проїзд, лікування, оздоровлення тощо) для народних депутатів, Президента, членів Уряду, губернаторів і мерів, а також про запровадження для них оплати праці виключно у межах посадового окладу.
2. У Державному бюджеті на 2012 рік та на наступні роки радикально скоротити бюджетні видатки на утримання керівних органів державної влади – Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Адміністрації Президента України – та на фінансово-бюджетне забезпечення діяльності народних депутатів і службовців вищих ешелонів влади.
3. Заборонити вносити законом про Державний бюджет зміни до розмірів і порядку виплат соціальних допомог, встановлених спеціальними законами.
4. До кінця 2011 року терміново виконати пункт Програми соціальних реформ Президента України щодо запровадження державного аудиту усіх видів соціальних виплат і допомог (в тому числі чорнобильських і афганських) з метою посилення державного контролю за використанням бюджетних коштів у соціальній сфері, налагодження безперебійного державного соціального забезпечення тих громадян, які його дійсно потребують. До відповідальних службовців, винуватих у зриві виконання цього важливого пункту Програми соціальних реформ глави держави, застосувати відповідні дисциплінарні заходи. Організувати роботу регіональних комісій з проведення державного аудиту соціальних допомог із широким залученням на паритетних засадах об’єднань чорнобильців і афганців.
5. Забезпечити з 1 листопада 2011 року в повних обсягах виплати державних допомог щодо соціального забезпечення чорнобильців та афганців згідно чинного законодавства.
6. До 1 грудня 2011 року в кожній області підписати з громадськими об’єднаннями чорнобильців і афганців Меморандум про реструктуризацію існуючої бюджетної заборгованості за усіма соціальними виплатами (чорнобильськими і афганськими) та План-графік її гарантованого бюджетного погашення.
7. Встановити розміри і порядок виплати державних соціальних допомог вразливим категоріям громадян виключно на рівні закону та не допускати самовільного визначення урядом розмірів таких соціальних допомог залежно від наявності коштів у державному бюджеті.
8. У разі невиконання вимог владою щодо приведення законодавства у правове поле, чорнобильці проведуть всеукраїнську акцію протесту «Дзвони Чорнобиля» у всіх містах України та у м. Києві 25-26 квітня 2012 року.