Розмір компенсації

Останні публікації визвали багато запитань, чому я рахую, що пенсія усіх, хто втратив працездатність під час виконання трудових обов’язків в 30 кілометровій зоні аварії Чорнобильської АЕС повинна бути не меншою ніж 9 тисяч гривень для 3 групи інвалідності. Так як я не можу відповісти кожному, я публікую розрахунки, які мною надані в Робочу групу при Мінсоці України.

Визначення розміру компенсації, яку ліквідатори, потерпілі  повинні отримувати за втрату працездатності під час виконання трудових обов’язків в 30 кілометровій зоні ліквідації аварії на ЧАЕС.

1.      Ніхто не заперечує факту, що у інвалідів – ліквідаторів, потерпілих від Чорнобильської катастрофи втрата здоров’я, працездатності наступила від дії іонізуючого випромінювання.

2.    Є фактом і та обставина, що умови праці ліквідаторів, потерпілих, які виконували роботи в зоні відчуження до їх евакуації з зони аварії, були достовірно відомі Урядовій комісії СРСР.

3.    Є безспірним фактом і зобов’язання держави, відповідно до Конвенції 1960 року не допускати ніяких цивільних робот при розрахунковій потужності іонізуючого випромінювання більше ніж 2,9 мР/годину.

4.    Більше того, Українська РСР, ратифікувавши Конвенцію 1960 року зобов’язалася при проведенні любих робот, при яких розрахунковий рівень потужності іонізуючого випромінювання може перевищити межу в 2,9 мР/годину застосовувати тільки спеціально підготовлених рятівників.

5.     В Українській РСР станом на квітень 1986 року спеціалізовані рятівні роботи виконували підрозділи воєнізованих горно - рятувальних частин, які існували при кожному міністерстві. Такі підрозділи існували і при Міненерго СРСР, якому безпосередньо підпорядкувалася Чорнобильська АЕС. Контроль за станом та готовністю воєнізованих горно - рятувальних частин, підрозділів до ліквідації аварій на підприємствах і в організаціях був покладений на Державний комітет СРСР по нагляду за безпечним веденням робот в промисловості та гірському надзору (п. 6 п.п. ц) Положення про Державний комітет СРСР по нагляду за безпечним веденням робот в промисловості та гірському надзору, затвердженому постановою Ради Міністрів СРСР № 232 від 25.03.1982 року в редакції постанови Ради Міністрів СРСР  № 489 від 29.05.1985 року).

6.    Відповідно до наказу № 66 від 13.10.1968 року Державного комітету СРСР по нагляду за безпечним веденням робот в промисловості та гірському надзору при Раді Міністрів СРСР було затверджене «Положение о денежном довольствии личного состава военизированных горноспасательных частей угольной промышленности». Це положення прямо передбачало: «2.11. Работник, допущенный к временному исполнению обязанностей по должности отсутствующего работника, имеет право на получение разницы между его фактическим окладом и должностным окладом замещаемого работника (без персональной надбавки) при условии, что он не является штатным заместителем отсутствующего работника» - тобто любий працівник, який виконував роботу рятівника, мав право отримати оплату праці рятівника, тобто отримати різницю між оплатою по основному місцю роботи і роботою рятівника.

В цьому положенні є ще один пункт, який має безпосереднє відношення до оплати праці рятівників: «1.3. Систему оплаты труда работников ВГСЧ устанавливает Центральный штаб ВГСЧ в соответствии с настоящим Положением, а также другими нормативно-правовыми актами СССР, в зависимости от условий несения службы и аварийной опасности обслуживаемых объектов. При этом уровень заработной платы должен быть не ниже уровня оплаты труда соответствующих категорий работников обслуживаемых организаций по добыче и переработке угля, в т.ч.: респираторщика - уровня заработной платы рабочего V разряда на подземных работах, командира взвода - начальника участка по добыче угля (сланца), командира отряда - главного инженера шахты, командира Отдельного отряда - технического директора производственного объединения по добыче угля (сланца)».

Є досить важливим і наступне визначення: «3.1. Работникам, выполняющим аварийно-спасательные и технические работы в удушливой атмосфере в газозащитных респираторах, выплачивается за каждый час фактической работы в зоне высокой температуры в 6-ти кратном размере часовой тарифной ставки (оклада) и в 4-х кратном размере - за каждый час фактической работы при нормальной температуре».

7.     Враховуючи, що знаходження в 30 кілометровій зоні аварії на ЧАЕС без газозахисного респіратора було заборонено, а також фактичне виконання робіт ліквідаторами та потерпілими в умовах смертельно небезпечного рівня потужності іонізуючого випромінювання, є єдино можливим визначити, що кожен ліквідатор, потерпілий, які проводили роботи в 30 кілометровій зоні, не міг отримувати заробітну плату меншу ніж 6-кратний розмір заробітної плати робочого 5 розряду в атомній промисловості.

8.    Якщо навіть рахувати мінімальний коефіцієнт співвідношень тарифних ставок окремих професій робітників і мінімального розміру заробітної плати за галузями народного господарства України (додаток № 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України № 393 від 02.06.1993 року) для атомної енергетики в 2,56, жоден ліквідатор аварії, потерпілий, який працював в 30 кілометровій зоні, не міг мати заробітну плату меншу ніж:

6 х 2,56 мзп = 15,36 мінімальних заробітних плат, тобто пенсія ліквідатора, потерпілого 3 групи інвалідності, в самому мінімальному випадку, не може бути меншою ніж 1218 х 15,36 х 0,5 = 9354,24 гривні, для 2 групи – 14031,36, для 1 групи інвалідності - 18708, 48 гривень.
Це мінімум.

9.   Юридично обґрунтованими є вимоги виплати компенсації ліквідаторам виходячи із заробітку в 30 000 рублів СРСР.

Виходячи з постанови Кабінету Міністрів СРСР № 524-156 від 07.05.86 року «Об условиях оплаты труда и материального обеспечения работников предприятий и организаций зоны Чернобыльской атомной электростанции», яка в пункті 10 встановила:

«10. Установить, что  пенсии  по  инвалидности,  наступившей вследствие  увечья  или   заболевания, вызванного   аварией   на Чернобыльской  АЭС,  а  также  пенсии  по  случаю потери кормильца вследствие этих причин назначаются в порядке,  предусмотренном действующим   законодательством  в  случае  трудового увечья  или профессионального заболевания.  При этом пенсии устанавливаются  в размере  возмещения фактического   ущерба, определяемого   в соответствии  с  Правилами,  утвержденными  постановлением  Совета Министров СССР от 3 июля 1984 г. № 690 ( v0690400-84 ), но не ниже размеров, предусмотренных Законом о государственных пенсиях».

Також потрібно врахувати вимоги Інструкції «о порядке применения Правил возмещения предприятиями, учреждениями,   организациями ущерба, причиненного рабочим и служащим увечьем либо иным повреждением здоровья, связанным с исполнением ими трудовых обязанностей» (надалі Порядок) затверджена постановою Державного Комітету СРСР по труду та соціальним питанням, яка згідно п. 1 Правил є порядком виконання цих правил. Ось деякі пункти цього порядку:

5. Возмещение ущерба состоит в выплате потерпевшему денежных сумм в размере заработка (или соответствующей его части), которого он лишился вследствие утраты трудоспособности или снижения ее, за вычетом пенсии по инвалидности в связи с трудовым увечьем, а также в компенсации дополнительных расходов, вызванных повреждением здоровья.

6. Потерпевшему, временно переведенному с его согласия в связи с трудовым увечьем на более легкую нижеоплачиваемую работу, выплачивается разница между прежним и новым заработком до восстановления трудоспособности или установления длительной либо постоянной утраты трудоспособности.

При непредоставлении администрацией в указанный период соответствующей работы потерпевший имеет право на возмещение ущерба в размере среднемесячного заработка, который он получал до наступления трудового увечья.

15. Eсли работник проработал менее одного полного месяца, то заработок за все проработанное время делится на число проработанных дней и полученная сумма умножается на число рабочих дней в месяц, исчисленное в среднем за год (25,4 - при шестидневной рабочей неделе и 21,2 - при пятидневной рабочей неделе). B этом случае заработок, из которого исчисляется размер возмещения ущерба, не может превышать полутора тарифных (расчетных) ставок или полутора месячных окладов данного работника» - кінець цитати.

Умови моєї праці в 30 кілометровій зоні свідчать про особливу невідкладну потребу в моїй участі в роботах по ліквідації аварії. Оплата таких завдань передбачена розпорядженням Ради Міністрів СРСР № 964-рс від 17 травня 1986 року.
Тобто в розмірі 1000 тисячі рублів СРСР за день…

Учасник ліквідації
аварії на Чорнобильській АЕС
(квітень - травень 1986 року)
Віктор Гайдак

1 комментарий: