Категорія справи № 816/1040/18: Адміністративні справи; Справи зі
спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості
населення та соціального захисту громадян та спорів у сфері публічної
житлової політики, зокрема зі спорів щодо:; управління, нагляду та інших владних
управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових
виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного
соціального страхування, у тому числі:; загальнообов’язкового державного
пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених
з публічної служби (військової служби).
Надіслано
судом: 26.04.2018. Зареєестровано: 26.04.2018. Оприлюднено: 02.05.2018
|
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1040/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді
Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у порядку письмового провадження справу за
адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавського об'єднаного управління
Пенсійного фонду України Полтавської області про визнання протиправним та
скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
30 березня 2018 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного
адміністративного суду з позовною заявою до Полтавського об'єднаного управління
Пенсійного фонду України Полтавської області про визнання протиправним та
скасування рішення від 08.12.2017 №691/С-14, зобов'язання провести з 01.10.2017
перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії, обчисленої з п'ятикратного розміру
мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного
року, відповідно до ч.3 ст.
59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що звертався до
відповідача із заявою про перерахунок пенсії, однак було безпідставно
відмовлено в перерахунку пенсії. Позивач вказував, що спірне рішення суперечить
положенням пункт 9-1 Порядку № 1210, оскільки згідно вказаної норми виявити
бажання про відповідне обчислення пенсії по інвалідності мають право три
категорії осіб, які отримали інвалідність: - особи, які брали участь у
ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи; - особи, які брали участь у
ліквідації інших ядерних аварій та випробувань; - особи, які брали участь у
військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної
строкової служби.
За приписами статті
263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає за
правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у
письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами
рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення,
призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат,
соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим
державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших
соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не
більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2018
року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі
№816/1040/18, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного провадження
без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Заперечень проти розгляду даної справи за правилами спрощеного провадження
без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) до суду від
учасників справи не надходило.
10.04.2018 відповідач подав відзив на адміністративний позов, в якому
просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на не порушення прав позивача,
оскільки позивач не має права на перерахунок пенсії відповідно до частини
третьої статті
59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", так як не проходив
дійсну строкову службу під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи
та не є військовослужбовцем.
Дослідивши матеріали справи, зясувавши фактичні обставини, на яких
ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для
розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та
відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в Кременчуцькому
об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Полтавської області та отримує
пенсію відповідно до Закону
України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" як учасник ліквідації
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
17.11.2017 ОСОБА_2 звернувся до відповідача з заявою про перерахунок
пенсії, у якій просив провести перерахунок пенсії з 01.10.2017 року на підставі
пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою
КМУ від 23.11.2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з
п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1
січня відповідного року.
Рішенням, оформленим листом від 08.12.2017 № 691/С-14, Полтавським
обєднаним управлінням Пенсійного фонду України Полтавської області повідомлено
позивачу, що заявник приймав участь у ліквідації наслідків аварії на
Чорнобильській АЕС не під час проходження дійсної строкової служби.
Не погоджуючись із вказаною відмовою, позивач звернувся до суду з
відповідним адміністративним позовом.
Вирішуючи даний спір, суд приходить до таких висновків.
Відповідно до ст.
46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що
включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати
працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин,
а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами п. 6 ч. 1 ст.
92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види
пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Конституційний Суд України зазначив, що ОСОБА_3 України закріплює
основоположні засади права громадян на соціальний захист і відносить до
законодавчого регулювання механізм реалізації цього права (абзац сьомий пункту
2 мотивувальної частини Рішення від 20 червня 2001 року № 10-рп/2001).
За частиною 2 статті
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
ОСОБА_3 положення щодо реалізації конституційного права громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я
та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених
територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту
потерпілого населення врегульовані Законом
України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-XII (далі
за текстом - ОСОБА_3 № 796-XII).
Статтею
1 Закону № 796-XII визначено, що цей ОСОБА_3 спрямований на захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв'язання
пов'язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли
внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали
внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із
застосуванням ядерної зброї, та розв'язання пов'язаних з цим проблем медичного
і соціального характеру.
Тобто, метою Закону є захист громадян, які постраждали внаслідок: -
Чорнобильської катастрофи; - інших ядерних аварій та випробувань; - військових
навчань із застосуванням ядерної зброї.
Згідно статті
10 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"учасниками ліквідації
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо
брали участь у будь-яких роботах, пов'язаних з усуненням самої аварії, її
наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих
днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі
проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені
або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження,
включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших
підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості,
а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих
пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з приміткою до цієї статті до військовослужбовців належать: особи
офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової
служби, військовозобов'язані, призвані на військові збори,
військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які
перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний
і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і
рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.
Військовослужбовці і призвані на військові збори військовозобов'язані
користувались всією повнотою соціально - економічних, політичних та особистих
прав і свобод і несли усі обов'язки громадян СРСР, передбачені Конституцією
СРСР.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач з 01.06.1986 по 22.07.1986, як
військовозобовязаний був призваний на військові збори та в цей період виконував
роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тобто є
військовослужбовцем у розумінні ст.10 Закону.
У період перебування ОСОБА_1 на військових зборах діяв ОСОБА_3 СРСР від 12
липня 1967 року № 1950-VII «Про загальний військовий обовязок».
Відповідно до статей 5, 6 цього Закону (зі
змінами, внесеними Указом Президії Верховної Ради СРСР від 17 грудня 1980 року
№ 3535-Х) військова служба складається з дійсної військової служби та служби в
запасі Збройних Сил СРСР. Громадяни, які перебувають на дійсній військовій
службі, іменуються військовослужбовцями, а ті, що перебувають у
запасі, військовозобовязаними.
За правилами статей 7 9 цього Закону військовослужбовці
і військовозобовязані приймають військову присягу на вірність своєму народові,
поділяються на солдатів, матросів, сержантів, старшин, прапорщиків, мічманів і
офіцерський склад та кожному присвоюється відповідне військове звання.
Військовослужбовці і призвані на військові збори військовозобовязані
користуються всією повнотою соціально-економічних, політичних та особистих прав
і свобод і несуть усі обовязки громадян СРСР, передбачені Конституцією СРСР.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у звязку з
виконанням ними конституційного обовязку щодо захисту Вітчизни здійснює ОСОБА_3
№ 2232-ХІІ.
Відповідно до частини девятої статті
1 цього Закону щодо військового обовязку громадяни України
поділяються, зокрема, на такі категорії: військовослужбовці особи, які
проходять військову службу; військовозобовязані особи, які перебувають у
запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на
особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.
За правилами частини першої статті
16 Закону України від 6 грудня 1991 року № 1934-XII «Про Збройні Сили України» держава
забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців, резервістів, які
виконують обовязки служби у військовому резерві, та військовозобовязаних,
призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, членів їх сімей,
працівників Збройних Сил України, а також членів сімей військовослужбовців,
резервістів та військовозобовязаних, які загинули (померли), пропали безвісти,
стали інвалідами під час виконання службових обовязків або постраждали у полоні
в ході бойових дій (війни), в умовах надзвичайного стану чи під час виконання
службових обовязків за межами України в порядку військового співробітництва або
у складі національного контингенту чи національного персоналу у міжнародних
операціях з підтримання миру і безпеки.
Закон
України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист
військовослужбовців та членів їх сімей», який визначає основні засади
державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх
сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує
військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах
сприятливі умови для реалізації їх конституційного обовязку щодо захисту
Вітчизни та регулює відносини у цій галузі, поширюється також на
військовозобовязаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні)
та спеціальні збори, і членів їх сімей (підпункт 3 пункту 1 статті
3 цього Закону).
Системний аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що громадяни
із числа військовозобовязаних, які проходять збори (навчальні, перевірочні,
спеціальні), у цей період вважаються такими, що проходять військову службу та
користуються гарантіями держави на рівні із іншими військовослужбовцями.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України в постанові
від 01.03.2016 у справі №21-1887а15.
Статтею
59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону
України від 05.10.2006 № 231-V регулюються питання пенсії
військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи.
Так, статтею 59 зазначеного
Закону передбачалось, що пенсії військовослужбовцям призначаються з їх
грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами.
Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається відповідно до
статті 51 цього
Закону.
Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їх сімей пенсії у
зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи за їх
бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством
України для осіб, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії чи
каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов'язків військової служби
(службових обов'язків) або відповідно до статті 54 цього
Закону.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо підвищення пенсій № 2148-VIII від 03.10.2017 ч.3 ст.59 Закону України «Про
статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи» № 796 ХІІ викладена в наступній редакції : «Особам, які брали
участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій
та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час
проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з
інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону
або за бажанням таких осіб - з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної
плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року".
Пунктом 9.1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. N 1210, передбачено, що
за бажанням осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із
застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби та
внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності
обчислюється з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої
законом на 1 січня відповідного року.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач, як особа, яка брала
участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи як військовослужбовець,
відноситься до категорії осіб, яка має право на отримання пенсії, обчисленої з
пятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1
січня відповідного року.
Матеріалами справи підтверджено, що листом від 08.12.2017 вих. №691/С-14
Полтавське об'єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області
відмовило ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з тих підстав, що пенсію ОСОБА_1 призначено
згідно ст. 54, 57
Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" із заробітної плати за
роботу в зоні відчуження у розмірі відшкодування фактичних збитків. Внесені
зміни до статті 59 вищезазначеного Закону розповсюджуються на осіб з числа
солдат строкової служби.
Суд враховує, що позивач звертався до Полтавського об'єднаного управління
Пенсійного фонду України Полтавської області саме із заявою про проведення
перерахунку і здійснення виплати пенсії згідно ст.
59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з
п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, а не із заявою, щодо
роз'яснення процедури проведення такого перерахунку.
Крім того, варто зазначити, що інших відмов чи погоджень, у порядку та
строки передбачені для перерахунку пенсій відповідно до Закону
України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи", станом на момент розгляду справи
відповідачем суду не надано.
Враховуючи вищевикладене, суд розцінює рішення Полтавського об'єднаного
управління Пенсійного фонду України Полтавської області, викладене в листі від
08.12.2017 вих. №691/С-14, як відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно ст.
59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з
п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати.
Згідно з частиною 2 статті
2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження
рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди
перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що
визначені Конституцією та
законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження
надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для
прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно;
розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім
формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу
між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і
цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права
особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного
строку.
Відповідно до ст.
6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом
верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи
визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності
держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової
практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до положень, закріплених ст.
9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах
здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду
своїх доказів і у доведенні перед судом їх
переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст.
77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних
справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних
повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи
бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею
90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за
своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому,
всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч. 1 ст.); жодні докази не
мають для суду наперед встановленої сили (ч. 2 ст. 90); суд оцінює належність,
допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і
взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч. 3 ст.
90).
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень не довів правомірності
прийнятого ним рішення № 691/С-14 від 08.12.2017, у звязку з чим, суд вважає
вимоги позивача правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях діючого
законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а
тому підлягають задоволенню.
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, 36003, реєстраційний
номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Полтавського об'єднаного
управління Пенсійного фонду України Полтавської області (вул. Івана Мазепи, 30,
м. Полтава, Полтавська область, 36040, код ЄДРПОУ 40383769) про визнання
протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії
задовольнити.
Визнати протиправним та
скасувати рішення Полтавського об'єднаного управління Пенсійного фонду України
Полтавської області, оформлене листом № 691/С-14 від 08.12.2017 про відмову в
перерахунку пенсії ОСОБА_1.
Зобовязати Полтавське обєднане
управління Пенсійного фонду України Полтавської області перерахувати та
виплатити пенсію ОСОБА_1 з 01.10.2017, з врахуванням проведених виплат, на
підставі п.9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. N 1210 Про
підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи з пятикратного розміру мінімальної заробітної
плати, встановленої Законом на 1 січня відповідного року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної
скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання
апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після
повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного
провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками
апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного
суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом
15.5 частини 1 Перехідних
положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від
03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти
днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя
ОСОБА_4
Один суд позов задовольняє, інший відмовляє...
ОтветитьУдалитьПозовні вимоги однакові - перерахунок пенсій за формулою для строковиків.
Поясніть що буде далі?
ті судді які пройшли переатестацію в В.Р.Ю. ЇМ ПО БАРАБАНУ І ВИНОСЯТЬ РІШЕННЯ НА СВІЙ РОЗСУД ЧИ ПОРСТО НА. ПЕРЕКІР ЛІКВІДАТОРАМ! А ТІ ЩО БУДУТЬ ПРОХОДИИ ЇЇ БОЯТЬСЯ ЩО ЗА СКАСОВАНІ РІШЕННЯ, ЯКІ ВОНИ ПРИЙНЯЛИ ВСУПЕРЕЧ ПРИСЯЗІ І ЗАКОНУ,ІЇ МОЖУТЬ ПОПЕРТИ! А МОЖЕ ПРОСТО ЗРОЗУМІЛИ ЩО ЗАКОН НА НАШІЙ СТОРОНІ! ТА ГОЛОВНЕ РЕЗУЛЬТАТ ! ЦЯ ЧИ ЦЕЙ СУДДЯ ПРИЙМАВ РІШЕННЯ ПРОТИ КРЕМЕНЧУЖАН А ЗАРАЗ ЗА ! МОЖЕТЕ ПРОСЛІДКУВАТИ В Є.Д.Р.С.Р.ЗА ІХ РІШЕННЯМИ. ТАК ЩО Є ВЕЛИКИЙ ШАНС ВІЙСКОВОСЛУЖБОВЦЯМ ВІДСУДИТИ ГІДНІ ПЕНСІЇ!
ОтветитьУдалитьпроверят всех с группами будит вам пенсии 25 тысяч проверки инвалидам
ОтветитьУдалить