Харківський окружний адміністративний суд

Категорія справи №820/2735/18:Адміністративні справи; Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та спорів у сфері публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо:; соціального захисту; соціального захисту та зайнятості інвалідів; соціальних послуг, у тому числі:; соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Надіслано судом: 16.05.2018. Зареєстровано: 17.05.2018. Оприлюднено: 21.05.2018.


Харківський окружний адміністративний суд 

61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

Харків  

16 травня 2018 р.                                                                    № 820/2735/18  

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зінченко А.В.  розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (вул. Ювілейна,б.33, с. Африканівка, Барвінківський район, Харківська область,64741, код ЄДРПОУ2092618955) до Ізюмського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області  (просп. Незалежності, буд. 2,м. Ізюм, Харківська область,64300, код ЄДРПОУ40387920) про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити певні дії,-

встановив:


Позивач, ОСОБА_1, звернувся до суду з адміністративним позовом до Ізюмського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Харківській області, в якому просив суд визнати протиправною відмову Ізюмського об'єднаного УПФ України в Харківській області в перерахунку мені пенсії, обчисленої з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року; зобов'язати Ізюмське об'єднане-управління Пенсійного фонду України Харківської області провести з 01.04.2018 перерахунок та виплату мені пенсії, обчисленої з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ст.59 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та зобов'язати відповідача відповідно до ст. 382 КАС України подати у 15-денний строк після набрання чинності рішення звіт про виконання судового рішення.

Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що заявник брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи як військовозобовязаний під час проходження військових зборів, а відтак, належить до кола військовослужбовців і за рівнем соціального забезпечення має бути прирівняний до військовослужбовців дійсної строкової служби. Однак, відповідне письмове звернення про призначення пенсії у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"було протиправно залишено терорганом ПФУ без задоволення.

Відповідач, Ізюмське ОУПФУ Харківської області, з поданим позовом не погодився.

Аргументуючи заперечення проти позову зазначив, що за заявою громадянина про призначення пенсії у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вірно прийнято рішення про відмову, адже громадянин брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи не під час проходження дійсної строкової військової служби.

Суд, вивчивши доводи позову і заперечень проти позову, повно виконавши процесуальний обов'язок із збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, з'ясувавши обставини фактичної дійсності, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

За матеріалами справи судом встановлено, що фізична особа громадянин ОСОБА_1 21.03.2018 року письмово звернувся до владного субєкта з питання призначення пенсії у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Листом від 02.04.2018р. №177/П-14 тероган ПФУ повідомив заявника про відсутність підстав для призначення пенсії у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Перевіряючи відповідність закону вчиненої владним субєктом у спірних правовідносинах управлінської дії, суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок дій територіальних органів ПФУ при розгляді та вирішенні заяв фізичних осіб громадян з приводу призначення пенсії визначений ст.82 Закону України Про пенсійне забезпечення, ч.5 ст.45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та конкретизований нормами По Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1; далі за текстом Порядок №22-1), у силу яких рішення за матеріалами звернення має бути прийнято протягом 10 днів з дня надходження документів у формі протоколу.

Так, відповідно до п.4.3 Порядку №22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов'язків) та завіряється печаткою управління.

Між тим, як зясовано судом, у спірних правовідносинах владний субєкт замість вчинення волевиявлення за передбаченими законом формою та процедурою вдався до реалізації управлінської функції у самотужки та на власний розсуд визначеним порядком, позаяк рішення у формі протоколу не приймав, а натомість надав відповідь листом.

Оскільки такого порядку управлінських дій для тероргану ПФУ законом не передбачено, то суд вважає, що у спірних правовідносинах владним субєктом допущену протиправну бездіяльність, у звязку з чим звернення громадянина з приводу призначення пенсії  у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"до теперішнього часу належно не вирішено.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-7790211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах владний субєкт не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч.2 ст.19 КАС України, рішення встановленої форми та за передбаченою законодавством процедурою з приводу призначення пенсії не прийняв.

Наданий за результатами розгляду громадянина лист у даному конкретному випадку не може бути кваліфікований судом як рішення владного субєкта про відмову у призначення пенсії.

Тому, порушене бездіяльністю владного субєкта право позивача підлягає захисту у спосіб визнання бездіяльності протиправною та обтяження владного субєкта обовязком вирішити питання з приводу призначення пенсії у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

При цьому, відсутність факту вчиненої владним субєктом відмови з призначення пенсії зумовлює необхідність відмови у позові в цій частині вимог.


вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Ізюмського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Харківській області  про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Ізюмського об'єднаного УПФ України в Харківській області в перерахунку мені пенсії, обчисленої з п'ятикрат ного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Зобов'язати Ізюмське об'єднане Управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21.03.2018 року про перерахунок пенсії.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Роз'яснити, що рішення підлягає оскарженню шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду у порядку п. 15.5 Розділу VII КАС України та у строк згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України, а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення.

Роз'яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду.

Суддя                                                                       А.В.Зінченко            

6 комментариев:

  1. упс!!! є ще друге рішення цьогож суду про відмову в зв'язку з неправильним звернення до упф! на сайті єдиного .... вони від одного числа 16.05.2018 р. справа №820/2848/18 регістраційний номер 74026690 вивчайте! і неробіть помилок! бо я вже задовбався повторювати що одсібячина непроходе! є порядоз звернення із заявою до упф. і його несладно виконати! а в нас виходить як у поговарці ; кожний суслик-АГРОНОМ)

    ОтветитьУдалить
  2. Этот судья бюрократ.Причем здесь человек, когда ПФ категорически не желали принимать заявлений установленной формы от чернобыльцев, а свой отказ от перерасчета оформляли письмом. Надо было судье (если ему письма-отказа мало) обязать Пф предоставить вместе с отзывом свое решение об отказе в перерасчете пенсии. Люди не должны страдать от зажравшихся, обнаглевших чиновников.

    ОтветитьУдалить
  3. Ви праві ! якщо я подаю заяву на їхньому бланку який передбачений постановою головного управління а вони відмовляються її приймати , я мушу набрати 102 і викликати поліцію і в їх присутності подати заяву! якщо працівник відмовляється то сладається протокол і це є піставою звернення до суду а суд вже зобов'яже іх видати розпорядження чи рішення і визначе яке покарання за недотримання закону має понести працівник чи керівник так як він відповідає за колектив!. а ми цього неробимо а пишемо всяку херню!а потім винимо суди!

    ОтветитьУдалить
  4. ще є однотипні відмови по тих самих помилках! це вже дзвіночок ! напевно судді щось знають! по таких причинах, я впевнений, можна зарубати % 60-80 справ!

    ОтветитьУдалить
  5. читайте!!!! відмови пішли!!

    Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

    Форму заяви про призначення/перерахунок пенсії затверджено Додатком 2 до Порядку.

    Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку, що для перерахунку пенсії особа повинна подати до органу Пенсійного фонду заяву саме встановленої Порядком форми, що слугуватиме підставою для вчинення уповноваженим органом ПФУ дій, спрямованих на перерахунок пенсії.

    ПФУ, як орган державної влади, в силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Зазначену правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 06 лютого 2018 року по справі № 425/1867/13-а К/9901/3780/18 (реєстраційний № рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 72089028).

    Оглядом заяви позивача про перерахунок пенсії від 28.04.2018 (арк. спр. 14-15) встановлено, що вона не відповідає формі, визначеній Порядком, та викладена в довільній формі.

    Таким чином, судом встановлено, що позивач із заявою про перерахунок пенсії встановленої форми до відповідача не звертався. Відтак, заяву позивача від 28.04.2017 розглянуто відповідачем на підставі Закону України «Про звернення громадян».

    Вищеописаними матеріалами справи підтверджено, що позивачем не дотримано встановленого порядку звернення про перерахунок пенсії, у звязку із поданням до УПФУ в м. Лисичанську заяви невстановленого зразка про перерахунок пенсії, а відтак територіальний орган ПФУ не мав підстав для вчинення дій спрямованих на перерахунок пенсії.

    З огляду на все вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та у їх задоволенні слід відмовити.

    Питання про розподіл судових витрат відповідно до вимог статті 139 КАС України судом не вирішується, оскільки позивач згідно з пунктом 9 частини першої статті 5 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VІ «Про судовий збір» від сплати судового збору звільнена.

    Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

    ВИРІШИВ:


    У задоволенні позову ОСОБА_1 (фактичне місце проживання/перебування: 93192, Луганська область, місто Привілля, вулиця Донецька, будинок 38; РНОКПП НОМЕР_1) до Управління Пенсійного фонду України в місті Лисичанську Луганської області (місцезнаходження: 93113, Луганська область, місто Лисичанськ, вулиця ім. В. Сосюри, будинок 347, код за ЄДРПОУ 21792407) про визнання дій неправомірними та зобовязати вчинити певні дії відмовити повністю.

    Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

    ОтветитьУдалить
  6. це рішенняпризначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до ПФУ (пункт 39 Порядку).

    Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об'єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

    Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження (пункт 43).

    Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку, що підставою для вчинення дій, спрямованих на призначення пенсії за віком, є відповідна заява особи та додані до неї необхідні документи, подані до уповноваженого органу ПФУ в установленому порядку.

    Суд не може погодитись з висновками ПФУ стосовно того, що позивач, який виїхав за кордон на постійне місце проживання, права на призначення пенсії не має. Однак, і позовні вимоги у цій справі не можуть бути задоволені з огляду на таке.

    ПФУ, як орган державної влади, в силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України, зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Як встановлено, позивачем не дотримано встановленого порядку звернення за призначенням пенсії, оскільки він не звертався до управління ПФУ із заявою встановленого зразка про призначення та виплату пенсії за віком відповідно до вимог статті 44 Закону № 1058-IV та необхідним пакетом документів, що визначає право на даний вид пенсії, а відтак територіальний орган ПФУ не мав підстав для призначення пенсії.

    Твердження позивача, що він звернувся до ПФУ із належним пакетом документів спростовуються встановленими обставинами, а саме заявою про призначення пенсії із зазначенням додатків, які надані разом із нею (копія трудової книжки, копія паспорту громадянина України для виїзду за кордон).

    Суд апеляційної інстанції при постановленні рішення про відмову у позові виходив з помилкових мотивів відносного того, що права позивачу необхідно захищати у порядку виконання судових рішень у іншій справі (№ 425/1296/16-а), з якими суд погодитись не може, оскільки підстави позову у справах різні, тому кожна з них має розглядатись окремо. Однак, помилковість мотивів, з яких виходив апеляційний суд, не призвела до неправильного вирішення справи цим судом. Враховуючи встановлені у цій справі обставини, підстави для задоволення позову відсутні.

    Отже, касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанцій - без змін.

    Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

    п о с т а н о в и в :

    Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

    ОтветитьУдалить