ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
13.06.2012 № 1483/12/13-12 



Головам апеляційних
адміністративних судів

До Вищого адміністративного суду України надходять численні звернення судів з приводу застосування законодавства під час розгляду та вирішення справ, пов'язаних із нарахуванням та виплатою соціальних платежів дітям війни та особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема, стосовно строків звернення до суду, повноважень суду щодо вирішення цих справ. На неоднакове вирішення цих питань також звертають увагу у своїх зверненнях органи Пенсійного фонду України.

На підставі пункту 4 частини першої статті 32 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", з метою забезпечення однакового застосування адміністративними судами законодавства під час вирішення цієї категорії справ повідомляється таке.

Вищий адміністративний суд України неодноразово звертав увагу на те, що вимоги про нарахування та проведення органами Пенсійного фонду України пенсійних виплат є публічно-правовими, а не цивільно-правовими. У зв'язку з цим із такими вимогами діти війни чи особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, можуть звернутися до суду у шестимісячний строк, визначений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України. Строки позовної давності, встановлені главою 19 Цивільного кодексу України, строки, визначені частиною другою статті 46 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", частиною другою статті 87 Закону України "Про пенсійне забезпечення", Законом України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", до цих відносин не застосовуються.

Докладніше про це зазначено у пункті 7 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 19 грудня 2011 року № 8 "Про судову практику вирішення адміністративними судами спорів, що виникають у зв'язку із застосуванням статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" та пункті 11 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 16 березня 2012 року № 4 "Про судову практику вирішення адміністративними судами спорів, що виникають у зв'язку із застосуванням статей 39, 48, 50, 52, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", які розміщено на офіційному веб-сайті Вищого адміністративного суду України у підрозділі "Пленум ВАСУ" розділу "Про ВАСУ".

Під час розгляду питання про повноваження суду при вирішенні таких справ необхідно враховувати позицію Верховного Суду України, викладену в постанові від 28 жовтня 2008 року, прийнятій у справі за позовом до Управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі Житомирської області, Управління праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Обласного центру з нарахування та виплати пенсій та допомоги Головного управління праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації про стягнення сум виплат, передбачених Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". У цій постанові Верховний Суд України, серед іншого, зазначив, що відповідно до статей 21, 105, 162 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може містити вимоги щодо визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльності відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, відшкодувати шкоду, заподіяну незаконним рішенням, дією чи бездіяльністю. Установивши, що відповідачі порушили норми права, які регулюють спірні відносини, адміністративний суд повинен визнати такі дії протиправними і зобов'язати відповідачів здійснити нарахування та виплату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення конкретних сум.

Це правило підлягає застосуванню під час вирішення питання про зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.

Цей лист пропонуємо довести до відома суддів місцевих загальних як адміністративних судів та апеляційних адміністративних судів.

Голова суду                                  
М. Цуркан



1 комментарий:

  1. ВАСУ без аргументации-заявляет о том, что "...строк, визначений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України. Строки позовної давності, встановлені главою 19 Цивільного кодексу України, Законом України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", до цих відносин не застосовуються.
    Однако такое утверждение не подтверждается Законом України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", так как ст.76"Строк позову щодо справ про відшкодування ядерної шкоди " этого закона, установлено - "Право на подання позову про відшкодування ядерної шкоди, заподіяної життю і здоров'ю особи, не обмежується строком давності". А термин "ядерна шкода" в ст.1 - означает " ядерна шкода - втрата життя, будь-які ушкодження, завдані здоров'ю людини, або будь-яка втрата майна, або шкода, заподіяна майну, або будь-яка інша втрата чи шкода, що є результатом небезпечних властивостей ядерного матеріалу на ядерній установці..."
    Этой же статьёй определён термин "ядерной установки", и означает, что "ядерні установки - об'єкти по виробництву ядерного палива, ядерні реактори, які включають критичні та підкритичні збірки; дослідницькі реактори; атомні електростанції;..."
    А как же быть со ст.268 ГК Украины - "Вимоги, на які позовна давність не поширюється", а именно в пп3,п1, который обязывает, что: "на вимогу про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю"-исковая давность, не распостраняется.
    Жутко, от того, что даже ВАСУ, который обязан контролировать и защищать права предоставленные законами, ставит им, не открываемый замок.




    ОтветитьУдалить