Рішення у зразковій справі № 440/2722/20, у якому Верховний Суд зобов’язав Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат нарахувати та виплатити особі з інвалідністю ІІ групи грошову допомогу до 5 травня в розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги, не набуло законної сили і буде переглядатися Великою Палатою Верховного Суду.
Відповідно
до ухвали Великої Палати Верховного Суду від 2 листопада (оприлюднено в єдиному
державному реєстрі судових рішень 11 листопада) відкрито апеляційне провадження
за апеляційною скаргою Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних
виплат у Полтавській області.
Нагадаємо:
у висновках рішення від 29 вересня 2020 року Верховний Суд зазначив, що на
момент отримання спірної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік
діяла редакція статті 12 Закону в редакції Закону України «Про внесення змін до
Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» №
367-XIV від 25.12.1998, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з
інвалідністю ІІ групи – 8 мінімальних пенсій за віком.
Відносини
з приводу соціального захисту ветеранів війни як особливої окремої категорії
громадян унормовані насамперед приписами Закону
України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Пільги особам з інвалідністю внаслідок війни встановлені статтею
13 вказаного Закону.
Законом
України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту» в редакції від 25 грудня 1998 року
статтю 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії
їх соціального захисту» доповнено частиною четвертою такого змісту:
«Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова
допомога у розмірах: інвалідам I групи — десять мінімальних
пенсій за віком; II групи — вісім мінімальних пенсій
за віком; III групи — сім мінімальних пенсій за віком». У 2020
році це відповідно – 16 380, 13 104 та 11 466 гривень. Цього
року цим категорія осіб грошову допомогу до 5 травня було нараховано:
I група — 4120 гривень, II група — 3640 гривень,
III група — 3160 гривень.
Пунктом 20 Розділу
ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» згадану
вище норму права викладено в такій редакції: «Щорічно до 5 травня
інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які
визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень,
встановлених законом про Державний бюджет України».
Через
ухвалення Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 р. у справі
1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції
України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI
«Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України в частині, яка
передбачає, що норми і положення статей 12,
13, 14, 15 та 16
Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»
застосовуються в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України,
виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та
бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального
страхування, стаття 13 Закону України «Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту» діяла та мала застосовуватись у редакції
Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів
війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998.
Вищезазначеними
нормативно-правовими актами також регулюється розмір виплати
до 5 травня учасникам бойових дій. Відповідно до постанови КМУ
№ 112, цього року ця категорія осіб отримала
по 1390 гривень. А ч. 5 ст. 12 Закону
України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»
в редакції Закону України від 25.12.1998 р. розмір виплати УБД
до 5 травня визначається в розмірі п’яти мінімальних пенсій
за віком, що у 2020 році має становити суму — 8190
гривень (5×1638 гривень (розмір мінімальної пенсії за віком станом
на 1 січня 2020 року).
Варто
зазначити, що позиції Верховного Суду у зразкових справах за рішеннями, що
набрали законної сили, повинні враховувати суди, що розглядатимуть аналогічні
типові справи (які відповідають ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду
за результатами розгляду зразкової справи).
В бюджете на 2021 учтены затраты ?
ОтветитьУдалитьТут стоїть питання для тих хто виграє той суд, але не всі будуть звертатись, і не всі виграють, навіть при наявності такого прециденту.
УдалитьВиграти справу не погано, а от отримати реальні кошти за виконавчим провадженням - ще той квест. І не забувайте про апеляції та захист зі сторони інституцій, що зобов'язані виплатити виграну різницю. Це дуже тривалий та важкий у реалізації процес. Мабуть, у когось не вистачає політичної волі, щоб прийняти остаточне рішення...
ОтветитьУдалить