ІНІЦІАТИВНІ ГРУПИ інформують

ПОВІДОМЛЕННЯ

від ІНІЦІАТИВНИХ ГРУП громадян України, членів

територіальних громад сіл, селищ та міст,

учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи та її наслідків 

26.02.2021 року в приміщенні Харківської облдержадміністрації відбулась зустріч членів Ініціативних груп, учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи з народними депутатами України, членами Міжфракційного депутатського об’єднання «Слобожанщина».

Громадяни України, учасники зборів громадян, члени Ініціативних груп вирішили здійснювати владу безпосередньо, долучились до управління державними справами та до спільної законотворчої діяльності разом з депутатами Верховної Ради України.

Зустріч була присвячена проблемним питання діючої редакції Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»  № 796-XII, правовим напрямам вирішення зазначених проблемних питань у законотворчій діяльності Верховної Ради України, співпраці з депутатами Верховної Ради України, спільній законотворчій ініціативі Ініціативної групи та депутата Верховної Ради України Мезенцевої Марії.

Зустріч проходила з  наступним порядком денним:

1.     Ініціативна Група та проблемні питання діючого Закону  України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»  № 796-XII.


2.     Презентація проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо гарантування справедливого та гідного розміру пенсійного забезпечення учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС».


3.     Чому ліквідатори Чорнобильської катастрофи виступають проти прийняття  проекту Закону КМУ № 4555.

4.     Шлях вирішення у 2021 році належного та справедливого підвищення пенсійного забезпечення учасникам ліквідації Чорнобильської катастрофи (цивільним) - тимчасово направленим або відрядженим для виконання робіт у зоні відчуження працівникам державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості – постановою Кабміну України. 


5.     Презентація проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо визначення статусу учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи, ветеранів - захисників України».

 

Ініціативні групи надають відеоматеріали, фотоматеріали та інформаційні матеріали з зазначеної зустрічі.





Вирішення питання щодо пенсійного забезпечення цивільних громадян, тимчасово направлених або відряджених для виконання робіт у зоні відчуження, працівників державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій для ліквідації катастрофи на ЧАЕС у 2021 р. 

Пропонуємо тимчасово, у 2021 році на період до вирішення питання на законодавчому рівні усунення диспропорції у пенсійному забезпеченні по відношенню до цивільних громадян, тимчасово направленим або відрядженим у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, працівникам державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій для ліквідації катастрофи на ЧАЕС,  врегулювати усунення цієї диспропорції у пенсійному забезпеченні зазначених громадян постановою КМУ (проект додається)

 

Проект
постанови
Кабінету Міністрів України:
 
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від __ ________ 2021 р. № 000
Київ

Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 “Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”

Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 “Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” зміни, що додаються.

2. Ця постанова набирає чинності з __ ______ 2021 року.

        Прем’єр-міністр України                              Д. ШМИГАЛЬ

 

ЗМІНИ,

що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 “Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”

1. Пункт 12 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 “Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (Офіційний вісник України, 2011 р., № 92, ст. 3343; 2017 р., № 94, ст. 2841), викласти в такій редакції:

“12. У разі коли розмір пенсійної виплати (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) не досягає в осіб з інвалідністю - учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадян, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов'язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відрядженні у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, I групи - 820 відсотків, II групи - 655 відсотків, III групи - 490 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, виплачується щомісячна державна адресна допомога до пенсії у сумі, що не вистачає до зазначених розмірів.

У разі зміни прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, проводиться перерахунок зазначеної допомоги виходячи з розміру встановленого прожиткового мінімуму.”




Обгрунтування ПРЯМОЇ ДІЇ

диспозитивної ч. 3 ст. 59 Закону України №796-12

В Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ встановлено положення про призначення пенсій по інвалідності за бажанням отримувачів пенсій у розмірі відшкодування фактичних збитків у двух статтях: в ст. 54 з заробітної плати для цивільних - учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи (можуть призначатися із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках) та в ст. 59 для військовослужбовців - учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи (пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року).

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» № 2148-VIII від 03.10.2017 р., внесені зміни в ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ, а саме, частина 3 статті 59 цього Закону викладена в наступній редакції: "Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року". Вказані зміни набрали чинності з 01.10.2017р.

Законодавець, Верховна Рада України, приймаючи вказані зміни у зазначену норму права, яка з 15.02.1992 року існувала як диспозитивна, а не імперативна норма права, в якій доречі про це і зазначено (або, або): «пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону (ст. 54 Закону № 796-ХІІ) або за бажанням таких осіб - з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року», причому у даному випадку законодавець мав на увазі пенсію по інвалідності, визначену у статті 54 цього Закону, як «державну» пенсію по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка може призначатися за бажанням громадянина у розмірі відшкодування фактичних збитків, що також підтверджено другою відсилочною диспозицією ч. 2 ст. 59 цього Закону (або відповідно до статті 54 цього Закону): «пенсії по інвалідності внаслідок Чорнобильської катастрофи військовослужбовцям за їх бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством для осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов’язків військової служби (службових обов’язків), або відповідно до статті 54 цього Закону».

Отже, законодавець, приймаючи Закон № 796-ХІІ ( в редакції від 19.12.1991 року), встановив і дві диспозиції обчислення пенсії по інвалідності у ч. 3 ст. 59 – право вибору отримувача пенсії по інвалідності щодо її обчислення за його бажанням: або за першою відсилочною диспозицією – «відповідно до цього Закону (ст. 54)», або за другою диспозицією ПРЯМОЇ ДІЇ – «з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року».

Причому, обчислення пенсії по інвалідності за першою відсилочною диспозицією – «відповідно до цього Закону», це обчислення пенсії по інвалідності згідно існуючих на момент прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» № 2148-VIII від 03.10.2017 р. умов, порядку призначення та мінімальних розмірів пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначених актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань, діючих та чинних положень на той момент ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ (і до речі, щодо військовослужбовців дійсної строкової служби, у доповненні пунктом 9-1 постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 року у Кабміну не було ніякої необхідності), а обчислення пенсії по інвалідності за другою диспозицією ПРЯМОЇ ДІЇ – «з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року» передбачає обчислення пенсії по інвалідності і точно не «відповідно до цього Закону», а точно і тільки спеціальне виключне пряме обчислення пенсії по інвалідності з певного розрахункового розміру від ДЕРЖАВИ - з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, та відповідно до встановлених державою правил та положень щодо повного відшкодування шкоди, пов’язаного з пошкодженням здоров’я та втратою працездатності у відсотках, про що, до речі, йдеться у ст. ст. 16, 50 Конституції України та у ст. ст. 1, 13 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ:

«Державна політика в галузі соціального захисту потерпілих від Чорнобильської катастрофи та створення умов проживання і праці на забруднених територіях базується на принципі соціального захисту людей, повного відшкодування шкоди особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

«Держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язується відшкодувати її за пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

До того ж також хочу звернути увагу на той факт, що в ст. 54 Закону № 796-ХІІ йдеться про призначення пенсії, а в ч. 3 ст. 59 цього Закону йдеться про обчислення за бажанням громадянина (особи), якому передує обов’язково призначення пенсії по інвалідності.

І про це, про такий порядок саме обчислення пенсій по інвалідності військовослужбовцям зазначено в Рішенні Конституційного Суду України від 25.04.2019 року № 1-р(II)/2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19).

Законодавець встановив формульну ПРЯМУ ДІЮ ч. 3 ст. 59 цього Закону – «каліцтво (захворювання) з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року».

Незаконним пунктом 9-1 постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 року Кабмін порушив формульну ПРЯМУ ДІЮ ч. 3 ст. 59 цього Закону, що обернулося для військовослужбовців - учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи не у зростанні з року в рік пенсій, а їх зменшення кожного наступного відповідного року.

Незаконним пункт 9-1 постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 року є таким, тому що текст цього пукту постанови КМУ точно не відповідає тексту ч. 3 ст. 59 Закону, а повинен обов’язково відповідати, а саме:

ч. 3 ст. 59 Закону: «Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження … служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року».

пункт 9-1 постанови КМУ № 1210: «За бажанням військовослужбовців, зокрема військовозобов’язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за (видуманою) формулою:

  »

.Як бачимо ніякого співпадіння. Пункт 9-1 є явно незаконним. 

Наслідки застосування незаконного пункту 9-1 постанови КМУ № 1210:

(обчислений розмір пенсії (80%) з 2017 року зменшується)

2017р., Кзс = 3,56956, П = 3764,40 х 3,56956 х 0,80 = 10749грн.
2018р., Кзс = 2,96727, П = 3764,40 х 2,96727 х 0,80 = 8935грн.
2019р., Кзс = 2,6712, П = 3764,40 х 2,6712 х 0,80 = 8043грн.
2020р., Кзс = 2,4919, П = 3764,40 х 2,4919 х 0,80 = 7503грн.
 

ПЕНСІЯ по інвалідності за рішенням судів, ПРЯМА ДІЯ ч. 3 ст. 59:

(обчислений розмір пенсії (80%) з 2017 року збільшується )

2017р., П = 3200грн. х 5 = 16000грн. х 80% = 12800грн.
2018р., П = 3723грн. х 5 = 18615грн. х 80% = 14892грн.
2019р., П = 4173грн. х 5 = 20865грн. х 80% = 16692грн.
2020р., П = 4723грн. х 5 = 23615грн. х 80% = 18892грн.














3 комментария:

  1. Просмотрите видео № 3.начиная с 10,51 минуты...Мужик слева сформулировал проблему неравенства пенсий.
    Он заявил что эта проблема может быть решена,но денег нет.Поэтому все остальное,-постепенно...

    Как то не нравиться мне такая формулировка...Задача равенства пенсий решается двумя способами.
    1. Поднять пенсию тем у кого она малая.
    2. Обрезать тем у кого она большая...
    Кто и что думает? Коль денег нет, то что?
    Кому приготовится ? Срочникам и партизанам?

    ОтветитьУдалить
  2. То, ч о будем обрезать судьям, служащим, военным? Конституция не позволит.

    ОтветитьУдалить