Пропозиція щодо звернення до уповноваженого з прав людини

Шановний Сергій Михайлович! Пропоную розмістити на сайті звернення до уповноваженого з прав людини (додаток файл ворд) щодо прохання 

подати до Конституційного Суду України письмове клопотання щодо перевірки на відповідність статтям 1, 3, 8, 16, 19, 21, 22, 24, 46, 50, 64 Конституції України обмеження максимального розміру державної пенсії інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних встановлене частиною 3 статті 67 Закону 796-ХІІ від 28.02.1991 року «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Так, щоби кожен кого це турбує міг скопіювати, роздрукувати та направити від себе особисто. Від себе я уже направив.

     Питання відповідності Конституції України обмеження максимального розміру пенсій щодо пенсій суддів та військовослужбовців було вирішене КС ще в 2016 році. Рішеннями Конституційного Суду від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 та від 08.06.2016 4-рп/2016 такі обмеження визнані неконституційними.

    Пенсії інвалідів ліквідаторів на сьогодення далеко не дотягували до розміру обмежень. Тому питання конституційності обмежень раніше не стояло. З грудня 2022 року ситуація зміниться і обмеження будуть зменшувати розмір пенсій цілого ряду пенсії інвалідів ліквідаторів.

     Ще таке подання можуть подати 45 депутатів ВР, але знайти в них бажання це зробити, оформити подання і зібрати їх підписи не реально.

Петро Дідківський


Уповноваженому Верховної 
Ради з прав людини
01008, м. Київ-08, вул. Інститутська, 21/8 
ПІП паспорт ІПН адреса телефон

 

ЗВЕРНЕННЯ

     Звертається до Вас учасник ліквідації аварії на ЧАЕС в 1986 році інвалід 2-ї групи з приводу  порушення прав і свобод інвалідів  учасників ЛНАЧАЕС, проголошених Конституцією України, обмеженням розміру державної пенсії 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних, введеному частиною три ст. 67  Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» №796-ХІІ від 28.02.1991 року.    

     Державна пенсія інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС призначається згідно ст. 54 Закону 796-ХІІ від 28.02.1991 року «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, та розраховується за формулою відповідно до пункту 9 постанови КМ № 1210 від 23.11.2011 року «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». 

По перше 

     Пенсія це соціальний захист.

     Право на соціальний захист належить до основоположних прав і свобод, які гарантуються державою, і за жодних умов не можуть бути скасовані, а їх обмеження не допускається, крім випадків, передбачених Конституцією України

     Обмеження максимального розміру державної пенсії інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних, тобто обмеження розміру виплати відшкодування фактичних збитків нанесених здоров’ю людей Чорнобильською катастрофою у вигляді державної пенсії, в той час коли забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави (ст.16 Основного Закону України), коли людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю (ст.3 Основного Закону України) є неконституційним, а відтак протизаконним. Таке обмеження не відповідає цілому ряду вимог статей Основного Закону України, а саме статтям 1, 3, 8, 16, 21, 22, 24, 46, 50, 64. 

     Виходячи з Рішення Конституційного Суду України у справі від 17 липня 2018 року № 6-р/2018:

     «За статтею 16 Основного Закону України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.

     Виходячи зі змісту статті 16 Основного Закону України Конституційний Суд України зазначає, що обов'язок держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу зумовлює надання особливого статусу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Зважаючи на сутність статті 16 Конституції України, Конституційний Суд України вважає, що закріплення передбаченого у ній обов'язку держави у розділі І «Загальні засади» Конституції України вказує на засадничий характер цього обов'язку та на необхідність виокремлення категорії громадян України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і потребують додаткових гарантій соціального захисту у зв'язку з надзвичайними масштабами вказаної катастрофи та її наслідків.

     Встановлення у законах України пільг, компенсацій та гарантій громадянам України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, обумовлено виконанням державою свого конституційного обов'язку, передбаченого статтею 16 Основного Закону України, щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та збереження генофонду Українського народу. Такі пільги, компенсації та гарантії є особливою формою відшкодування завданої шкоди вказаній категорії громадян, а тому скасування чи обмеження цих пільг, компенсацій і гарантій без рівноцінної їх заміни свідчитиме про відступ держави від її конституційного обов'язку.

     Скасування пільг, компенсацій та гарантій не відповідає конституційному обов'язку держави, передбаченому у статті 16 Основного Закону України, щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, тому пільги, компенсації та гарантії є такими, що захищені Конституцією України від негативних наслідків для цієї категорії осіб при внесенні змін до законодавства України.

     Згідно зі статтею 13 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами (далі - Закон № 796-ХІІ) на державу покладаються зобов'язання щодо своєчасного медичного обстеження, лікування і визначення доз опромінення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи; держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язується відшкодувати її за:

     1) пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

Пільги, компенсації і гарантії, встановлені у Законі № 796-ХІІ, є особливою формою відшкодування завданої шкоди таким особам за втрачене здоров'я, моральні і фізичні страждання, обмеження в реалізації своїх здібностей та можливостей забезпечити собі гідний життєвий рівень.

     З огляду на це соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, має передбачати відшкодування шкоди, заподіяної їх життю, здоров'ю і майну внаслідок радіоактивного забруднення, та реалізовуватися шляхом надання їм відповідних пільг, компенсацій і гарантій. Вибір такого особливого порядку відшкодування шкоди обумовлений надзвичайними масштабами катастрофи та її наслідків. Законом № 796 передбачено додаткові гарантії соціального захисту для вказаних осіб – комплекс заходів у вигляді пільг, компенсацій і гарантій. Фактично ці заходи є компенсацією особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, за втрачене здоров'я, моральні і фізичні страждання.» 

По друге 

     Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави.

     Обмеження максимального розміру державної пенсії інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних має дискримінаційний характер по відношенню до інших груп пенсіонерів, а саме до пенсіонерів яким пенсія нараховується згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та Закону „Про судоустрій і статус суддів“. До таких пенсіонерів, пенсії яким  нараховуються спеціальними законами, як і інвалідам учасникам ЛАЧАЕС пенсія нараховується спеціальним законом, також були введені обмеження максимального розміру пенсії 10 прожитковими мінімумами. Введені обмеження максимального розміру пенсій цим групам пенсіонерів рішеннями Конституційного Суду від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 та від 08.06.2016 № 4-рп/2016 визнані неконституційними.

      Тобто в обмеженні виплати державної пенсії інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС, нарахованої за спеціальним законом, 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних вбачаються ознаки дискримінації по відношенню до інших груп пенсіонерів, яким пенсія нарахована також спеціальними законами і виплачується в повному розмірі, оскільки обмеження розміру їх пенсій визнано неконституційними. 

Прошу Вас

- як суб’єкта права на конституційне подання, подати до Конституційного Суду України письмове клопотання щодо перевірки на відповідність статтям 1, 3, 8, 16, 19, 21, 22, 24, 46, 50, 64 Конституції України обмеження максимального розміру державної пенсії інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС 10 прожитковими мінімумами для непрацездатних встановлене частиною 3 статті 67 Закону 796-ХІІ від 28.02.1991 року «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» 

-використати свої повноваження щодо усунення дискримінації у виплаті відшкодування фактичних збитків, у вигляді державної пенсії призначеної спеціальним законом, між інвалідами учасниками ЛАЧАЕС та іншими групами пенсіонерів, пенсії яким також призначені спеціальними законами. Наразі така штучно створена чинним законодавством України дискримінація порушує  права і свободи громадянин. 

Відповідь прошу надати в письмовому вигляді за адресою: ………………………………………………………………………

 

Дата                      ПІП                             підпис


Петро Дідківський